3 belangrijke beslissingen die afhangen van de positionering van je webshop

Heb jij al eens nagedacht of je webshop eerder een sales of marketingtool is? Is het grootste doel van je webshop verkopen? Of eerder inspireren en motiveren?

De positie van je webshop bepalen is niet gemakkelijk. Sommige bedrijven hebben een webshop als aanvulling op het (offline) aanbod en bij andere bedrijven is de webshop het hart van de onderneming. Er hangt heel veel af van de keuze die je maakt. Net daarom is het binnen je bedrijf van groot belang om te bepalen hoe je e-commerce aanpakt. Nadenken over de functie die je webshop inneemt is van groot belang bij het maken van 3 belangrijke beslissingen:

🔥 Algemene opbouw

Dient je webshop als aanvulling op je (offline) aanbod? Dan is het interessant om de tool in te zetten als een inspiratietool. Zorg ervoor dat je interessante landingspagina’s hebt en dat je klant geïnspireerd geraakt tijdens het rondkijken op je webshop.

🔥 Homepage

Is je webshop vooral verkoopgericht? Dan zorg je er best voor dat je je klant zo weinig mogelijk afleidt en meteen zoveel mogelijk producten laat zien. Is dat niet het geval? Ga dan voor een goed evenwicht tussen producten & content.

🔥 Verkooptechnieken

Natuurlijk is verkopen een belangrijk doel van je webshop, maar denk goed na over de verkooptechnieken die al dan niet bij je webshop, maar vooral bij je stijl passen. Sommige producten zijn eerder geschikt voor bundels, andere dan weer voor kassakoopjes.

Dit zijn nog maar 3 beslissingen die afhangen van hoe jij naar je webshop kijkt. Het doel van een webshop bepaalt dus heel veel. Neem vooral de tijd om jezelf de vraag te stellen hoe je je webshop ziet en welke positie deze inneemt binnen je bedrijf.

En jij, heb jij al eens nagedacht over het doel van je webshop? Raak je er niet helemaal uit? Heb je het gevoel dat je vast zit? Dan zet ik je heel graag op weg! 

Meer tips?